مطلب حاضر فصل دوازدهم از درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» Business Plan است که توسط دکتر حمزه خواستار تدریس شده است. برای دسترسی به سایر بخشهای این درس به صفحه راهنمای درس مراجعه نمایید.
ادعاهای خود را مستند کنید
بخش پیوست در طرح کسبوکار شما باید شامل همه اسناد پشتیبان برای اطلاعاتی باشد که ارائه کردهاید. تا جایی که میتوانید اسناد پشتیبان فراهم کنید. دو منبع خوب برای دستیابی به این اطلاعات مهم کتابخانهها و مشتریان میباشند.
کتابخانههای عمومی دارای مقالات، نشریات، خبرنامه ها، گزارشها و آمارهایی است که به شما کمک میکند تا ادعای خود را تایید کنید. همچنین از دادههای تحقیقات بازار که توسط شرکتهای مطالعاتی مستقل جمع آوری شده اند استفاده کنید.
همچنین در بخش پیوست ها، باید به دنبال دریافت توصیه نامه باشید. هنگامی که به دنبال اقناع سرمایهگذاران احتمالی در مورد پروژه خود هستید مشتریان شما میتوانند بهترین همکار شما باشند. اگر بتوانید مشتریان وفادار و راضی یا افراد معتبر را متقاعد کنید که برای شما توصیهنامه بنویسند، بسیار جلوتر از رقبایتان قرار خواهید گرفت. از آنها درخواست کنید توصیهنامه را در کاغذهای سربرگ دار بنویسند.
در این بخش، همچنین بروشور، طرح مکانیکی محصولات، قراردادها، اطلاعات رسانهای و تحقیقات انجام شده را بیاورید.
همه ادعاها را سازماندهی کنید
بخش پیوست شما میتواند شامل برخی یا تمام موارد زیر باشد. این موارد را به روش جذابی ارائه کرده و به صورت منطقی و منسجم سازماندهی کنید. در صورت لزوم یک فهرست مطالب برای بخش پیوستها تنظیم کنید.
- پاورقیها از متن (فرضیات استفاده شده برای پیشبینی، منابع بیشتر برای مطالعه و موارد مشابه)
- اسناد پشتیبان
- مقاله ها، بریده روزنامهها و گزارشهای ویژه
- زندگی نامهها
- فهرست منابع
- جدولها و نمودارها
- نسخه ای از قراردادها و توافقات
- تعاریف و واژه نامه
- مراجعین (شامل وام دهندگان، سرمایهگذاران، بانک داران و تأمینکنندگان) که میتوانند بازخورد مثبتی در مورد عملکرد گذشته شما ارائه دهند.
تبریک میگوییم! اگر گامهای ارائه شده در این درس را دنبال کرده باشید، هم اکنون یک طرح کسبوکار خوب و منحصر به فرد دارید. امیدواریم که از این فرآیند لذت برده باشید. با داشتن طرح کسب و کار مدون، هم اکنون کسبوکارتان را بهتر میشناسید و شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف خود دارید. برای شما آرزوی موفقیت میکنیم!
|