دانشکده مدیریت- طراحی و تدوین طرح کسب و کار Business plan
فصل دوم: صفحات نخستین طرح کسب‌وکار

حذف تصاویر و رنگ‌ها
مطلب حاضر فصل دوم از درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» Business Plan است که توسط دکتر حمزه خواستار تدریس شده است. برای دسترسی به سایر بخش‌های این درس به صفحه راهنمای درس مراجعه نمایید.  


در این فصل، آیتم‌هایی که باید در صفحات اولیه طرح خود در نظر بگیرید، توضیح داده می‌شود. ساختار طرح کسب‌وکار، میزان جزئیات ارائه شده و نماهای تصویری در آن بر اساس نحوه استفاده و خوانندگان متفاوت خواهد بود.
در اینجا، عناصر مورد نیاز برای تألیف یک طرح کسب‌وکار موفق به شما نشان داده می‌شود که به شما در جذب منابع مالی احتمالی کمک می‌کند. همچنین اطلاعات مفیدی درباره تأسیس شرکت و جذب سرمایه‌گذاری فراهم شده است.


 صفحه جلد

اگر می‌خواهید کسب‌وکار شما برای سرمایه‌گذاران آینده‌نگر، کارگزاران، بانک ها و سرمایه‌گذاران جذاب باشد در صفحه جلد نشان یا لوگوی شرکت را قرار دهید.
تا آنجا که می‌توانید صفحه کاور را ساده طراحی کنید. خود و کسب‌وکارتان و موسسه یا گروهی که کسب‌وکار را برای آن‌ها انجام می‌دهید معرفی کرده و تاریخ ارائه طرح را بنویسید. در ادامه فهرستی از موارد ضروری نشان داده شده است:
  1. اطلاعات پایه‌ای کسب‌وکار: الف – نام کسب‌وکار، ب- مکان، آدرس،  ج – شماره تماس، د – فرد پاسخگو و سمت او،  ه – آدرس وب‌سایت و ایمیل
  2. توضیح کسب‌وکار. یک توضیح کوتاه و جالب در مورد اهداف کسب‌وکار، پتانسیل‌ها و نتایج بنویسید
  3. سرمایه مورد نیاز. نیازهای مالی جاری و پیش‌بینی شده برای آینده کسب‌وکار
  4. اسامی افرادی که شما را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند.
  5. در یک پاراگراف به سرمایه‌گذاران توضیح دهید که تمام اطلاعات خصوصی، به شدت محرمانه و نباید بدون اجازه شما انتشار یابد.
نمونه‌ای از صفحه جلد طرح کسب‌وکار را در ادامه مشاهده می‌کنید:
ارائه شده به:
گروه سرمایه‌گذاری مالی

طرح کسب‌وکار برای:
موسسه بهسازی بناهای مسکونی

آدرس: خیابان اصلی شرقی ۱۲۳۴
واحد ۱۰۱۲
آریزونا ۸۵۹۹۹
www.homeimprovementsinc.com
infohomeimprovementsinc.com

ژانویه ۲۰۰۵

مسئول مکاتبات:
مایکل سوان

این طرح کسب‌وکار دارای حق مالکیت به شماره.... است
این طرح کسب‌وکار محرمانه است و متعلق به موسسه بهسازی بناهای مسکونی است. هرگونه تکثیر و یا انتشار این سند بدون اجازه کتبی این موسسه ممنوع است.
 

فهرست مطالب

فهرست مطالب به مخاطبان کمک می‌کند تا مواردی ارائه شده را بهتر درک کنند؛ همچنین نشان می‌دهد که شما دارای ساختار و برنامه و دقیق هستید و حساسیت کسانی که می‌خواهید به آن‌ها نزدیک شوید را درک کرده و قادر هستید که تصویر کلی از طرح ارائه کنید.
فهرست مطالب را وقتی تنظیم کنید که طرح خود را کاملاً تکمیل کرده‌اید.

خلاصه مدیریتی

این بخش از طرح کسب‌وکار برای جلب توجه گروهی که طرح کسب‌وکار برای آن‌ها ارائه می‌شود، طراحی شده است.
در این بخش است که شما علاقه عموم را جذب می‌کنید و این می‌تواند باعث موفقیت یا شکست شما شود؛ خلاصه مدیریتی باید طوری باشد که در چند دقیقه مطالعه شود. توضیحات بیشتر در مورد خلاصه مدیریتی در فصل یازدهم ارائه شده است. 
حجم این بخش بین دو تا پنج صفحه است. یک خلاصه مدیریتی شامل کلیتی از طرح کسب‌وکار است که در چند پاراگراف شامل ماهیت و اهداف کسب‌وکار بیان می‌شود؛ مانند:
  • مأموریت آن
  • پیشنهاد فروش ویژه
  • پروژه‌های شما برای آینده (فروش، هزینه و سود)
  • نیازمندی‌های شما (موجودی، زمین، ساختمان، ابزارها، سرمایه کاری و منابع دیگر)
  • فرآیندها و جدول زمانی برای بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌ها
  • سرمایه‌ای که نیاز دارید
این خلاصه تبلوری از کل برنامه کسب‌وکار است. از این قسمت نباید صرف‌نظر نکنید. این بخش نشان می‌دهد که شما روی اهداف تمرکز می‌کنید و به زبانی ساده توضیح می‌دهد شما که هستید، چه می‌خواهید و به کجا می‌خواهید بروید.از آنجا که خلاصه مدیریتی، خلاصه‌ای از طرح کلی شماست، اغلب در آخرین مرحله نوشته می‌شود، یعنی بعد از اینکه تمام قسمت‌های دیگر در کنار هم قرار گرفتند. نمونه‌ بیانیه مأموریت که در خلاصه مدیریتی قرار می‌گیرد به‌صورت زیر است:
نمونه ای از بیانیه مأموریت
در راستای ارائه نمای ساختمانی آلومینیومی و پنجره دوجداره به مشتریان، ما مفتخر به صداقت در ساخت هر کدام از محصولاتی هستیم که به کاربران فروخته می‌شود و همچنین خدمات عالی به مشتریان از طریق تضمین محصول ارائه می‌دهیم، چرا که نیک می‌دانیم که هر کدام از مشتریان یک منبع فوق‌العاده برای معرفی ما هستند.
 
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مدیریت:
http://khu.ac.ir/find-18.28750.70306.fa.html
برگشت به اصل مطلب