مطلب حاضر فصل پنجم از درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» Business Plan است که توسط دکتر حمزه خواستار تدریس شده است. برای دسترسی به سایر بخشهای این درس به صفحه راهنمای درس مراجعه نمایید.
با مطالعه این فصل، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت را برای کسبوکار خود خواهید نوشت. در اینجا نیاز دارید چشمانداز چند سال آینده کسب و کار را ترسیم کنید.
متفاوت باشید و از درصد، شکلها و جدول زمانی استفاده کنید. مطمئن شوید که بین واقعیت و آرمانگرایی تعادل برقرار کنید. یک ایده خوبی آن است که از بررسی و تعدیل در زمانی که پیشرفت شرکت را به تصویر میکشید، استفاده کنید. به منظور اینکه به اهدافتان برسید، چند هدف ساده برای هر سال از سال اول تا پنجم تعیین کنید.
نشان دهید که چه میخواهید و چه کاری باید انجام دهید
- آیا هدف بلندمدت شما این است که فقط یک فروشگاه داشته باشید یا یک شرکت بزرگ با چند صد نفر پرسنل؟
- آیا میخواهید شرکت شما عمومی شود و سهام خود را بفروشید؟
- آیا میخواهید اداره شرکت به فرزندان و نوههای شما برسد؟
- با سرمایه اضافی چه میکنید؟ دفتر جدید را راهاندازی میکنید، ابزارآلات را میخرید، کارکنان کلیدی را استخدام میکنید یا بازار و تبلیغات را گسترش میدهید؟
- آیا به مرور زمان شبکه قدرتمندی از تأمینکنندگان و/ یا خریداران ایجاد خواهید کرد؟ چگونه؟
- آیا در یک دوره مشخص تولید کننده خواهید شد؟
- اهداف میانمدت خود را بنویسید.
- سود مورد انتظار از سال اول تا پنجم را اعلام کنید.
- به خاطر اینکه به اهداف میانمدت خود برسید، آیا هر نوع بدهی که دارید باید پرداخت شود؟ همراه با جزئیات توضیح دهید.
- هر ساله چه مقدار سود خالص بعد از کسر مالیات فروش انتظار دارید؟ سود قبل از مالیات را برای یک دوره پنجساله محاسبه کنید و مقدار کلی را برای این دوره محاسبه کنید.
- درآمد کل فروش در همین دوره زمانی را مشخص کنید.
اهداف خود را ثبت کنید
حداقل ده هدف که برای آینده کسبوکار خود تصور میکنید را بنویسید.
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------------------------
|