مطلب حاضر فصل یازدهم از درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» Business Plan است که توسط دکتر حمزه خواستار تدریس شده است. برای دسترسی به سایر بخشهای این درس به صفحه راهنمای درس مراجعه نمایید.
شروع داستان در انتها نوشته میشود
همانطور که قبلاً بیان شد خلاصه مدیریتی یک بخش ضروری در طرح کسبوکار مؤثر است که همان ابتدا اول توسط سرمایهگذاران بررسی میشود، ولی در آخرین بخش کار تکمیل میشود.
اگر چه خلاصه مدیریتی در ابتدای طرح کسب و کار قرار میگیرد، با نوشتن خلاصه مدیریتی در آخرین مرحله، میتوانید آن را راحت تر و با تاثیرگذاری بیشتری بنویسید؛ چرا که قبلاً مطالب این بخش را در بخشهای دیگر کسبوکار آماده کردهاید.
یک مرور اجمالی را ارائه دهید
با توضیحات در مورد اینکه چگونه شرکت شما شکل گرفته و چه چیزی را تولید، توزیع و میفروشد، شروع کنید.
بیان اهداف
در مرحله بعد، اهداف عملیاتی خود را با توضیحاتی در مورد محصولات و خدماتی که تولید میکنید، شروع کنید. عنوان این بخش "بیان هدف" نشان میدهد که در حال حاضر در چه فاز عملیاتی هستید. پیشبینیهای خود در مورد اینکه چگونه هزینه عملیاتها تا درصد خاصی کاهش میدهید و فروش را تا درصدی خاص افزایش میدهید نشان دهید. این دو بخش مهم منجر به بازگشت سریع جریان نقدی به شرکت شما میشوند.
بیانیه ماموریت
به بخشی از طرح که مربوط به بیانیه ماموریت است مراجعه کرده و بیانیه خود را اینجا قرار دهید.
بازار هدف، مشتریان و محصولات و خدمات
اطلاعات زمینهای در رابطه با موارد زیر ارائه دهید:
- بازار
- عادات خرید مشتریان
- چگونه به مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود آموزش میدهید
- محصولات و خدمات را با چه کیفیتی میفروشید
- آیا برای شما امکان پذیر است که از تأمینکنندگان مختلف با قیمتهای پایین تر خرید کنید
- منابع مورد نیاز را از کجا خریداری میکنید
- چقدر از عملیاتهای شما منجر به فروش سالیانه در طول سه تا پنج سال گذاشته شده اند.
- اگر محتمل زیان شده اید، مشخص کنید به چه دلیل این اتفاق افتاده است و سپس توضیح دهید که چگونه این مشکل را رفع میکنید.
- میزان درآمد برای سال جاری، و میزان نرخ رشد (برحسب درصد) برای پنج سال بعدی را پیشبینی کنید.
- مفاهیم مربوط به محصولات و خدمات خود را توضیح دهید. از مقایسه با محصولات و خدمات مشابه استفاده کنید. هر گونه آموزش ضروری برای کارمندان، مدیران و پرسنل فروش که میتواند منجر به تولید، فروش و توزیع بهتر محصولات و خدمات شود را مشخص کنید.
- در ادامه، هر گونه استراتژی که برای ماندن در رقابت به کار میبرید را توضیح دهید. همچنین سهم بازاری که هم اکنون دارید یا در آینده خواهید داشت را توضیح دهید.
- گام بعدی این است که بازار هدف خود را مشخص کنید. پروفایل مشتری را با استفاده از اطلاعاتی که در فصل سوم نوشتید بیان کنید. همچنین، محصولات تکمیلی که فکر میکنید بازار هدف به طور خوبی به آن واکنش نشان میدهد را مشخص کنید.
- چنانچه محصولات شما از طریق کپیرایت، علامت تجاری و قوانین ثبت اختراع حفاظت میشوند توضیح دهید.
- آیا واکنشهای مشتریان یا مشتریان احتمالی مطلوب است؟
بخش بعدی خلاصه مدیریتی نسبتا آسان است، زیرا قبلاً دادهها را در بخشهای دیگر جمع آوری کردهاید. کافی است جزئیات مهم و مختصر و متقاعد کنندهای برای بخشهای اصلی زیر ارائه دهید:
- اهداف
- مدیریت
- بازاریابی
- مسائل مالی
این بخش در کنار بخشهای قبلی یک خلاصه مدیریتی مناسب میسازد که اطلاعاتی مفید و متقاعدکننده به خوانندگان ارائه میدهد.
|