مطلب حاضر فصل نهم از درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» Business Plan است که توسط دکتر حمزه خواستار تدریس شده است. برای دسترسی به سایر بخشهای این درس به صفحه راهنمای درس مراجعه نمایید.
تیم مدیریتی مسئول موفقیت یا شکست کسبوکار شماست. سرمایهگذاران احتمالی فقط روی کسبوکارهایی سرمایهگذاری میکنند که دارای تیم مدیریتی با توانایی انجام چهار عنصر کلیدی مدیریت یعنی برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و رهبری باشند. هنگامی که این قسمت از طرح خود را مینویسید مشخص کنید که هر فرد مسئولیت کدام فعالیتها را بر عهده دارد و چرا آنها این صلاحیت دارند تا بخش خاصی در کسبوکار شما بر عهده گرفته و آن را مدیریت کنند.
در کل، این تیم مدیریتی باید دارای مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی باشند که برای تولید و ارائه محصول و خدمات ضروری هستند. مهارت در بازاریابی، مسائل مالی و عملیات برای ایجاد تیم مدیریت کارآمد ضروری هستند. تواناییهای تیم مدیریتی را به خوبی در طرح کسبوکار خود بیان کنید. سازمانها با ساختار رسمی و مشخص بهتر قادر خواهند بود که به سرمایه دسترسی پیدا کرده، شرایط رهبری را فراهم کنند و به اهداف خود برسند. وقتی این ساختار در اولویت قرار بگیرد، دسترسی به اهداف آینده سادهتر است و هزینه و زمان کمتری صرف خواهد شد.
چارت سازمانی خود را ترسیم کنید
بعد از کامل کردن فرم زیر برای هر یک از مدیران، ترسیم چارت سازمان رسمی را انجام دهید. در اینجا باید ساختار و اندازه سازمان را در نظر بگیرند. برای سازمانهای کوچک تا متوسط بهتر است که یک تیم مدیریتی شامل یک (و یا احتمالاً دو) نیروی کلیدی مدیریت باشند.
فرم ۹-۱: فرم بررسی مدیریت دپارتمان مدیر: نام مدیر: مهارتها امتیاز ۱. ادراکی ۲. انسانی
۳. فنی
به شدت توصیه میشود که از مشاوران و متخصصان بیرونی برای تأمین تخصصهای مورد نیاز در راستای تقویت تیم مدیریتی خود استفاده کنید. شکل ۹-۲ نمونه مفیدی از ساختار کلی سازمان را نشان داده است. شکل ۹-۳ تفکیک بیشتری در دپارتمانها را نشان میدهد.
شکل ۹-۲ نمودار سازمانی شماره ۱ شکل ۹-۳ نمودار سازمانی شماره ۲
تیم مدیریت خود را تشکیل دهید
تا این مرحله، شما توانایی تیم مدیریتی و ساختار سازمانی شرکت را تعیین کردهاید. در گام نهایی، باید این دو را با هم ترکیب کنید تا هر کدام از عملیاتها حداقل بر عهده یکی از اعضای تیم باشد. عملیاتهای اصلی کسبوکار شامل موارد زیر هستند:
بازاریابی
تبلیغات
فروش
بازرس مالی/خزانهدار
کنترل موجودی
خرید
عملیات
تولید
توزیع
دریافت
منابع انسانی
حقوقی
اگر برخی مسئولیتها از تیم مدیریتی قابل تأمین نباشد، شاید لازم باشد مشاوران و متخصصان بیرونی که توان همکاری با شما در این زمینهها دارند را در نظر بگیرید. بعد از اینکه ساختار تیم مدیریتی و کسانی که عضو تیم مدیریت شما هستند را مشخص کردید، فرآیند مستندسازی را شروع کنید.
مدیریت
توضیح دهید که شرکت چرا و از طریق چه کسی شروع به کار کرده است.
تیم مدیریت
موقعیتهای زیر احتمالاً بخش از تیم مدیریتی شما است. بازیگران اصلی را مشخص کرده و پستهای دیگر در صورت لزوم اضافه کنید. ۱........................... رئیس ۲........................... معاون ۳........................... بازرس ۴......................... مدیریت بازاریابی
۵......................... مدیر عملیات تجربیات، نقاط قوت، تواناییهای مدیریتی و همه ویژگیهای مثبت آنها را توضیح دهید.
جدول ۹-۴ ترکیب مدیران کلیدی
مدیر شماره یک
مدیر شماره دو
مدیر شماره سه
مدیر شماره چهار
آیا نیاز به تامین نیرو از خارج شرکت هست؟
کارکرد کلیدی اول
کارکرد کلیدی دوم
کارکرد کلیدی سوم
کارکرد کلیدی چهارم
کارکرد کلیدی پنجم
کارکرد کلیدی ششم
کارکرد کلیدی هفتم
مسئولیتها
برای هر یک از مدیران به طور جداگانه مسئولیتها و فعالیتهای که دارند را توضیح دهید. سعی کنید کسانی که وظایف زیاد یا کم را بر عهده دارند مشخص کنید. آیا بهتر است که برخی وظایف تفویض اختیار شده و توسط نیروهای دیگر انجام شوند؟ به خاطر داشته باشید باید با خود در این زمینه صادق باشید زیرا این تصمیم لایههای پایین سازمان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
کمکهای بیرون از شرکت
هر مشاور حرفهای و خبرگان صنعتی بیرون از شرکت که به شما کمک خواهد کرد را معرفی کنید:
وکیل -------------------------------
حسابدار عمومی با صلاحیت -------------------------------
مشاوران مدیریت و کسبوکار -------------------------------
برای هر کدام از مدیران یک روزمه جامع و خلاصه از صلاحیتهای آنها تنظیم کنید.
افراد و استعدادهای مورد نیاز
نیازمندهای حال و آینده از کارکنان مورد نیاز را فهرست کنید. تعداد افراد مورد نیاز و همچنین موقعیتهای مورد نیاز، برای اینکه کسبوکارتان به خوبی اداره شود را مشخص کنید.
جبران خدمات
تاریخ پرداخت حقوق، حقوقهای پیشنهاد شده و دیگر پیشنهادها برای هر یک از اعضای تیم مدیریتی را فهرست کنید. از پاداشها، برنامه تسهیم سود و موارد دیگر تشویقی در پاداشها استفاده کنید. اگر در حال حاضر برنامه انتخاب سهام دارید و یا برنامهای برای انجام آن دارید، توضیح دهید.
مدیران
لیست کاملی از مدیران تهیه کنید. این لیست باید شامل نام آنها، مهارتها و تخصصها، و پاداشهای ارائه شده به آنها باشد.