فصل دهم: پیش‌بینی‌های مالی

 
مطلب حاضر فصل دهم از درس «طراحی و تدوین طرح کسب و کار» Business Plan است که توسط دکتر حمزه خواستار تدریس شده است. برای دسترسی به سایر بخش‌های این درس به صفحه راهنمای درس  مراجعه نمایید. 
 

برای اکثر کارآفرینان، خلق ایده یا یک مفهوم کار راحتی است. ولی تبدیل کردن آن به یک واقعیت سودآور به موارد زیر بستگی دارد:
  1. بازار بالقوه
  2. قیمت‌گذاری مناسب برای محصولات و خدمات
  3. دارایی‌های مورد نیاز برای تولید و تحویل
  4. هزینه‌های مربوط به تولید
  5. هزینه‌های مورد نیاز برای تبلیغات برای به دست آوردن سهم بازار
  6. هزینه‌های عمومی و اداری ثابت، از جمله حقوق کارکنان، که برای پشتیبانی و عملیات سازمان شما ضروری است.
از آمار تائید شده استفاده کنید
هر گونه ادعای مالی که در طرح کسب‌وکار خود ارائه می‌کنید باید با آمارهای کمی تائید شود. اگر استارتاپ هستید و تاکنون فروش قابل بحثی نداشته‌اید، می‌توانید از منابع اطلاعاتی دیگر موجود در صنعت در کنار پیش‌بینی‌های خود استفاده کنید.
 
در این بخش، شما باید مجموعه‌ای از ابزارهای مالی شامل صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی را خلق کنید. درک اینکه چگونه این ابزارها خلق و استفاده می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. معرفی این ابزارهای مالی به سرمایه‌گذاران در صورتی که برای خودتان قابل درک نباشند کار بیهوده‌ای است. بنابراین قبل از درگیر شدن در ارقام و اعداد مالی بهتر است با صورت‌های مالی آشنا شوید.

اگر دانش کلی در مورد صورت‌های مالی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم یک کتاب در مورد حسابداری و امور مالی از کتابخانه بگیرید، یا در کلاس حسابداری در یک دانشگاه معتبر شرکت کنید و یا اینکه از حسابداران بیرونی که کاری مشابه کسب‌وکار شما دارند کمک بگیرید.

ابزارهای صورت مالی

 بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکار احساس می‌کنند که صورت‌های مالی ماهیانه کارایی ندارد. این یک اشتباه بزرگ است! صورت‌های مالی بدون توجه به اندازه و ساختار شرکت، یکی از ابزارهای کلیدی مدیریت هستند. برای یادگیری و تفسیر صورت‌های مالی وقت بگذارید. این می‌تواند به معنی تفاوت بین موفقیت و شکست باشد.

اعداد خود را مشخص کنید

در این مرحله، چه در حال راه‌اندازی کسب‌وکار باشید یا کسب‌وکارتان در حال فعالیت باشد، باید مشخص کنید که چگونه تمام آیتم‌های موجود در صورت مالی را محاسبه، پیش‌بینی و تخمین زده و به تصویر بکشید.
برای سال اول و دوم، توصیه می‌شود که صورت سود و زیان را به صورت ماهانه ارائه کنید و ترازنامه و بیانه جریان نقدی به صورت سه‌ماهه بیان شود. برای سال‌های سوم تا پنجم را به صورت سالیانه بیان کنید.

 

پیش‌بینی مالی

این بخش قلب کسب‌وکار شماست، و در آن چشم‌انداز شما به واحدهای پولی و واحدهای زمانی (روز، هفته، ماه و سال) قابل اندازه گیری و کمی سازی می‌شود. کسانی که به کسب‌وکار شما علاقه دارند به پیش‌بینی مالی با دقت بالایی توجه می‌کنند. پیش‌بینی‌های مالی باید برای سال‌های اول و دوم به صورت ماهانه و بعد از آن تا سال پنجم به صورت سالیانه انجام شود. سناریوی شما باید شامل پیش‌بینی صورت‌های مالی مانند صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی باشد.

صورت سود و زیان

برنامه بازاریابی که خلق کرده‌اید برای تعیین درآمد پیش‌بینی‌شده در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً، پیش‌بینی‌ها با توجه به اثرات متغیرها در یک شرکت معین و در محیط بازار مشخص منسوخ می‌شود. بنابراین در طول زمان به صورت پیوسته به اصلاحاتی نیاز دارند.
هزینه محصولات و خدمات فروخته شده (COGS) Cost of goods and/or services sold و همچنین همه هزینه‌های سربار ثابت را حساب کنید. به یاد داشته باشید که هزینه محصولات و خدمات فروخته شده (COGS) متغیر است و بستگی به حجم درآمد دارد، در حالی که هزینه‌های سربار پیوسته وجود دارد.
تفاوت خالص بین درآمد کل و هزینه کل تعیین‌کننده میزان سود و زیان شرکت شما خواهد بود.

ترازنامه

ترازنامه شامل صورتی از ارزش دارایی‌های سازمان شامل (پول نقد، حساب‌های دریافتنی، موجودی، ماشین‌آلات و ابزارها، زمین و غیره ) و همه بدهی‌های سازمان (حساب‌های پرداختنی، اسناد پرداختنی، مالیات و منافع پرداختنی، حقوق و دستمزد پرداختنی و غیره) است.
ترازنامه تفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌های ارزش خالص شرکت را در هر موقعیت زمانی تعیین می‌کند (که همچنین حقوق سهامداران یا مالکان نیز نامیده می‌شود). اگر زمانی که طرح کسب‌وکار نوشته می‌شود سوابق را ثبت کرده باشید، مثلاً عملیات‌ موجود شرکت گسترش یافته باشد، ترازنامه ممکن است حقوق مالکان قابل توجهی را نشان دهد.
اگر با سرمایه جدیدی شروع کرده‌اید، ترازنامه ممکن است ممکن است خیلی ساده باشد و حقوق خیلی اندک یا حتی منفی را نشان دهد. در صورت لزوم با تیم حسابداری داخلی خود برای نوشتن جزئیات ترازنامه کار کنید.

صورت جریان نقدی

طرح‌ریزی برای درآمدها، هزینه‌ها، بدهی‌ها، دارایی‌ها و سهام مورد انتظار سطح جریان نقدی را مشخص می‌کند. مجموع جریان‌های نقدی شاخص تعیین‌کننده‌ای است که نشان می‌دهد چقدر کسب‌وکار شما موفق خواهد بود. مطمئن باشید که همه تغییرات را با جزئیات بیان کنید و چیزی را از قلم نیندازید. 
در مورد تمامی بخش‌های صورت‌های مالی و اعداد آن، باید با حسابدار خود کار کنید.

 

برنامه زمان‌بندی اجرایی

این بخش از طرح کسب‌وکار به تکمیل موارد زیر کمک می‌کند:
  • مشخص می‌کند که چه زمانی شما از مشارکت مالی استفاده می‌کنید.
  • گام‌های اصلی در کمپین بازاریابی را بر اساس تاریخ مشخص می‌کند.
  • تاریخ برنامه‌ریزی‌شده برای تولید و تحویل برنامه‌ها طبق تعهدات را مشخص می‌کند.
برنامه زمان‌بندی شما را قادر می‌سازد که سازمان را به روش نظام‌مند و کنترل شده، هماهنگ و مدیریت کنید. این بخش از طرح کسب‌وکار اهمیت زیادی هم از نظر داخلی به‌عنوان یک ابزار مدیریتی و هم از نظر خارجی به‌عنوان ابزاری برای متقاعد کردن افراد تأثیرگذار در کسب‌وکار شما دارد.
چه چیزی در اولویت است؟
در زمان آماده‌سازی پیش‌بینی‌های مالی یک نکته مهم را به خاطر بسپارید. در مورد جریان نقدینگی، معمولاً شما مجبور هستید که وجه نقد را به تأمین‌کنندگان پرداخت کنید قبل از اینکه آن را از مشتریان دریافت کنید. بنابراین مجبور هستید قبل از اینکه به سودآوری برسید مقدار زیادی پول خرج کنید. محاسبات را درست انجام دهید و برنامه‌ای دقیق جلوتر از زمان تنظیم کنید.
 

صورت منابع مورد نیاز

اگر از طرح کسب‌وکار خود به منظور دستیابی به منابع مورد نیاز از سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنید، این بند نیازهای دقیق شما (شامل سرمایه مورد نظر، شرایط آن، و تاریخ نیاز به سرمایه‌گذاری) را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که این منابع چگونه به کار گرفته خواهد شد.
در مورد مسائل مالی، پیش‌بینی جریان نقدی همچنین نشان می‌دهد که چگونه این کمک‌های مالی بازپرداخت می‌شود. در مورد سرمایه که مربوط به شریکان سهام است، پیش‌بینی شما رشد سهام و جدول زمانی برای توزیع سود را مشخص می‌سازد.
نمونه ای از صورت منابع مورد نیاز
هدف ما، در حال حاضر، سوق دادن شرکت به یک موقعیت بازار برتر است. ما احساس می‌کنیم در پنج سال آینده، شرکت بهسازی بناهای مسکونی در موقعیت مناسبی برای عرضه اولیه عمومی یا فروش سودآور خواهد بود. برای دستیابی به این هدف، طرح جامعی را برای سرعت دادن به فعالیت‌های بازاریابی، توسعه محصول، گسترش خدمات، مهندسی، توزیع، و خدمات مشتریان خلق کرده‌ایم. برای اجرای این طرح‌ها، اعتباری به میزان ۱۵۰۰۰۰ دلار برای اهداف زیر نیاز داریم:
      ۱. خرید یک کانتینر مواد اولیه آلومینیومی برای داشتن موجودی: ۵۰۰۰۰ دلار 
      ۲. گسترش عملیات جاری به مناطق روستایی در ایالات‌متحده: ۳۰۰۰۰ دلار 
      ۳. خرید تجهیزات رایانه‌ای و تولید: ۶۰۰۰۰ دلار
      ۴. به‌عنوان سرمایه در گردش: ۱۰۰۰۰ دلار

بازگشت به صفحه راهنمای درس

 

کلیدواژه ها: طرح کسب و کار | بیزنس پلان |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 559 بار   |   دفعات چاپ: 82 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر