نهمین همایش سالیانۀ انجمن ایرانی روابط بین­ الملل برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1396/9/14 | 

به گزارش روابط عمومی، نهمین همایش سالیانۀ انجمن ایرانی روابط بین­ الملل با موضوع «دیپلماسی اقتصادی کارآفرین» با مشارکت دانشگاه خوارزمی با حضور سیدفرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع استادان، دانشجویان و اعضای انجمن ایرانی روابط بین الملل، ساعت 8:30 تا 13 روز دو­شنبه 13/9/96 در سالن ابوریحان دانشگاه در تهران برگزار شد.

دکتر مهشدی­ زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، به نمایندگی از ریاست دانشگاه با خوشامدگویی به حاضران و ارائۀ تاریخچۀ دانشگاه افزود: دانشگاه­ ها علاوه بر مأموریت آموزشی و پژوهشی که به عهده دارند، باید به سمت ارتباط با جامعه و صنعت بروند و متناسب با نیاز آنها (صنت و جامعه)، به  تربیت نیروی انسانی بپردازند تا مشکل اشتغال فارغ­ التحصیلان اندک اندک رفع شود.

وی در ادامه گفت: اگر دیپلماسی اقتصادی، پشتوانۀ علمی داشته­ باشد، قطعاً پایدار خواهد بود و برای داشتن دانشگاه پویا، باید ارتباطات علمی با دنیا گسترش یابد و امیدواریم با اقدامات خوبی که توسط وزارت امور خارجه در حال انجام است، بتوانیم دیپلماسی علمی خوبی با دانشگاه­ ها و صنایع سایر کشورها داشته باشیم. دیپلماسی علمی خوب، دیپلماسی اقتصادی پایدار را در پی خواهد داشت و بحث اقتصاد مقاومتی و دانشگاه کارآفرین تحقق خواهد یافت.  

دکتر ارسلان قربانی رئیس انجمن ایرانی روابط بین­ الملل، با اشاره به اینکه در بستر روند جهانی شدن سیاست و تحول مفهوم قدرت در روابط بین­ الملل، شاهد تنوع در اشکال، ابعاد و مکانیسم اعمال دیپلماسی در جهان معاصر هستیم؛ افزود: دیپلماسی در دنیای فعلی سیاست، یک برساختۀ اجتماعی است که عوامل غیرمادی مانند دانش، گفتمان، هنجار و اطلاعات در آن تأثیرگذارند. از طرف دیگر، ارتقای جامعۀ جهانی، افکار عمومی و کاهش مطلوبیت دیپلماسی سنتی، منجر به تحول پارادیمی مفهوم دیپلماسی و طرح گونه­ های جدید دیپلماسی از جمله دیپلماسی اقتصادی کارآفرین شده است. درهم تنیدگی فعالیت کنشگران دولتی و غیردولتی، سیاست بین­ الملل را به سمت گونۀ جدیدی از سیاست تحت عنوان سیاست شبکه (Net Politics ) سوق داده که اعمال دیپلماسی اقتصاد کارآفرین در آن امری اجتناب ناپذیر است. نظر به پارادایم حاکم بر سیاست خارجی و داخلی کشورمان، تأکید بر دیپلماسی اندیشه­ مند با محوریت اقتصاد کارآفرین و تغییر پارادایمی در این زمینه ضروری است.

در این نشست، سیدفرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروزه در نظام اقتصادی، دغدغۀ دولت ها از مسائل امنیتی و سیاسی به سمت مسائل اقتصادی سوق داده شده و توسعۀ بازارها در نظام بین الملل، یکی از چالش­های اصلی دولت ها به شمار می­رود. توسعۀ اقتصادی بدون دیپلماسی اقتصادی معنا پیدا نمی­کند و دستگاه سیاست خارجی  و وزارت اقتصاد باید با همکاری و تعامل بین دستگاه ­ها و بازیگران اقتصادی، بستر مناسبی را مهیا سازند.

موسوی با اشاره به اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست اول اقتصاد کشور افزود: در برنامۀ ششم توسعه، اهداف و اولویت­ های کشور عمدتاً اقتصادی است و اجرای این اولویت­ ها بدون دیپلماسی اقتصادی موفق نخواهد بود و در دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامۀ ششم توسعه با مشکل مواجه می­شویم. وی با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی، مأموریت محور است؛ اظهار امیدواری کرد که با شناسایی فرصت­ های اقتصادی در کشورهای همسایه و ارائۀ تعریف درستی از اهداف و مأموریت­ ها، وزارت خارجه این اهداف را محقق سازد.

دکتر رضا سیمبر دبیر علمی همایش، با اشاره به اینکه دیپلماسی کشور تنها متولی مسألۀ کارآفرینی نیست، افزود: وزارتخانه­ های اقتصاد، صنعت، نفت و ... از دیگر متولیان هستند که نیازمند تغییر در تفکر و ساختارشان هستند و برای تحقق برون داده­ های دیپلماسی اقتصادی، باید از حالت جزیره­ای خارج شویم و با کمک کارشناسان و دست اندرکاران این امر، حفره­ های تقنینی را پر کنیم. وی در ادامه افزود: برای دستیابی به دیپلماسی موفق، نیاز به شفاف­ سازی مشکلات موجود در جامعه، اصلاحات قضایی و بازرسی ها داریم. شایسته­ سالاری و انتخاب مدیران کارآمد، از دیگر عوامل توفیق در دیپلماسی اقتصادی است.

برگزاری دو نشست تخصصی در حوزه­های مرتبط با دیپلماسی اقتصادی کارآفرین با حضور استادان برجستۀ دانشگاه­ های کشور از دیگر برنامه­ های این همایش بود.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6424 بار   |   دفعات چاپ: 800 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر